tisdag 1 januari 2013

Nyårsmeny

 
 Bild från nätet

Igår var det nyårsafton och vi hade en trevlig bjudning med god mat & dryck! Fram till tolvslaget rusade tiden fram. Desserten avnjöts 23.15 strax innan musik-quizen rättades. Tyvärr vann killarna över oss tjejer med ynka två poäng... Sen skålade vi i kvällens andra flaska bubbligt god champagne. Trötta barn till trots fortsatte vi vuxna att umgås och köra spontan intro-tävling i soffan med hjälp av Spotitfy, bra musik men någon dans blev det aldrig... Det tar vi nästa gång! Nelli somnade i sin säng med kompisen T vid 01.30 och vi tre andra kom i säng 02.45 när de sista gästerna lämnat! Konstigt nog kände jag mig inte särskilt trött men somnade gott i vetskapen om fina vänner...

Bild från Coop

Till förrätt serverades soppa med hembakat bröd
 
500 g oskalde räkor
1 gul lök
1 fänkål
smör
5 dl vitt vin
5 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
2,5 dl grädde
(maizena)
Gräslök

Skala räkor.
Hacka lök och fänkål, bryn i en klick smör. 
Häll på vatten, vin och fiskbuljongtärningar låt koka i 15 min.
Sila av lök och fänkål.
Tillsätt grädde och koka ihop i 10 min, red soppan med maizena om du vill ha den lite tjockare.
Ta soppan av spisen, klipp i lite gräslök och slå sedan soppan över räkorna.
Brödreceptet finns här . Jag valde att bara ha i rukola... Jättegott och mycket enkelt! Kan verkligen rekommendera detta bröd!


Till huvudrätt serverades lammytterfilé, potatis- och palsternacksgratäng samt apelsin- och anjouchilisås.



 Bild från nätet

Och till efterrätt hallonpanacotta med lime. Recept finns här och så rev vi i skalet från en liten limefrukt för att fräscha till det lite. Gott både med och utan...


Bild från Arla

Eftersom det var nyår bjöds det på fina uppläggningar men ljus- och tidsbrist gjorde att fotografierna uteblev, vilket var synd. Jag som älskar sånt! Jag lånade lite bilder från nätet där ljusförhållandena varit betydligt bättre! Jag hoppas nu att 2013 blir ett bra år och för tredje året i år rad har jag bara ett löfte; att vara mer social med våra vänner! Svårt att få till det när vardagslivet rullar på och man är trött som en unken gurka på kvällar & helger! /Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Det uppskattas! Roligt att veta vem Du är, som kikar in här!