fredag 6 april 2012

Kladdkaka




Nä, nu kan jag inte hålla mig! Jag har en oskriven regel att jag bara skall göra (max) ett blogginlägg om dagen. Men idag får det bli två! Jag tycker verkligen att det är toppenkul att blogga! Dessutom är det absolut ingenting på TV som faller mig i smaken. Let´s dance - släng dig i väggen och Minuten, nja sådär... Gladiatorerna går definitivt tokbort! Maken är på grabbkväll (gubbkväll?) och barnen sover gott i sina sängar. Så med Tv:n avstängd tänkte jag publicera ett av recepten som ingick i veckans utmaning för Garant!

Kladdkaka med smak av päron
100 g smör
2½ dl socker
1 krm salt
2 ägg
1½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad med päron (Garant)

Sätt ugnen på 175 grader (25 grader högre om du inte har varmluftsugn). Smöra & bröa en springform. Smält chokladen över vattenbad. Blanda i smöret och rör tills det är ordentligt blandat. 
Vispa ägg & socker poröst. Blanda i choklad/smöret och rör om. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och salt. Rör ner. Häll i form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min. 

Helt suveränt god, tyckte hela familjen H, men vi kände ingen smak av päron. Nästa gång tar jag lite mindre strösocker och en Garant mörk choklad (utan päron). Kanske även lite kakao för att få kakan lite mörkare (finare). 
Servera med vispgrädde.Njut!

Imorgon skall barnen, mamma & jag till min syster! Och på vägen skall jag hämta min nya fina glasögon...
Kram Lisa 

Uppdatering: Hahaha, fick precis veta att Gladiatorerna slutat för säsongen, hahaha, vem bryr sig?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Det uppskattas! Roligt att veta vem Du är, som kikar in här!