torsdag 15 december 2011

Äggost

Bild lånad från www.spisa.nu

Äggost är något bland det bästa jag vet och det absolut viktigaste på ett julbord enligt mig! Det är en gammal bohusländsk tradition. Idag när vi hade träff med arbetskamraterna & knytkalas så hade jag med mig en äggost! Jag gör min på fem deciliter filmjölk, sex stycken ägg, tre liter mjölk och lite socker. Gott, gott! Skall helst göras dagen innan eftersom vasslen skall rinna helt av, så idag startade jag med bullbak. På vasslen (istället för mjölk) såklart! Så här till jul fyllde jag bullarna med mandelmassa & kardemumma. Sen fick vi fika- & lunchgäster, barnen lekte och stojade och vi vuxna hann byta några välbehövliga ord...
Imorgon är det jobb igen, sen helg! Kram Lisa

1 kommentar:

  1. Mums!! Visst är det gott med äggost :)

    Hoppas du haft en bra start på julveckan efter en mysig helg!

    Kramar Bella

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar! Det uppskattas! Roligt att veta vem Du är, som kikar in här!